Zoete aardappel vs. witte aardappel: welke is gezonder?

In veel recepten op internet is het inmiddels een onderdeel: de zoete aardappel. Hij wordt geroosterd, gekookt, gebakken, gewokt of zelfs vermaakt tot frietjes.

In de praktijk kom ik regelmatig cliënten tegen die vaker zoete aardappel gebruiken ter vervanging van de bekende witte aardappel, omdat dit gezonder zou zijn. Maar is dat ook echt zo?

De voedingswaarden op een rijtje:

Product per 100 gramEnergie (kcal)Koolhydraten (g)Eiwitten (g)Vezel (g)Natrium (mg)Kalium (mg)Calcium (mg)Beta-caroteen (µg)Vitamine C (mg)
Witte aardappel, rauw88192,01,824506514
Zoete aardappel, rauw9821,31,22,44037024861123

Wat zijn de verschillen?

Het eerste wat opvalt: zoete aardappel bevat niet minder koolhydraten dan de bekende witte aardappel, maar juist iets meer! Als je een koolhydraatarm dieet volgt, bespaar je door zoete aardappel te gebruiken dus niet op de koolhydraten.

Wat wél waar is, is dat zoete aardappel iets meer vezels bevat, waardoor de koolhydraten langzamer opgenomen worden dan bij witte aardappel. Dit is gunstig, zeker als je bijvoorbeeld suikerziekte (diabetes) hebt.

Verder verschillen de twee met name op het gebied van mineralen en vitamines. Zo bevat zoete aardappel meer natrium, calcium, betacaroteen (essentieel om vitamine A aan te kunnen maken) en vitamine C. De witte aardappel wint het weer als we kijken naar eiwitten en kalium.

Ben je op zoek naar een koolhydraatarme vervanger van aardappels? Probeer dan eens knolselderij, wortelpeterselie, koolraap of pompoen!

Wil je bewuster zijn in je productkeuze of je voedingskennis vergroten? Neem gerust contact op met één van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. Online een afspraak inplannen is ook mogelijk! Zie onze website www.dewinter.nl of neem contact op met ons via 023 5573344 of stuur een mail naar receptie@dewinter.nl

Laatste nieuws & blogs