Wel of geen gebruik van de weegschaal?

Is evalueren aan de hand van het gewicht wel zo’n goede maatstaf?

In de huidige maatschappij speelt het gewicht een grote rol in vele levens. Waarbij afvallen vaak een speerpunt is. Dit kan worden gerealiseerd door kleinere veranderingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het eten van meer fruit/groente, meer bewegen enzovoort.
Echter worden ook strenge diëten veelvuldig toegepast, zoals het appeltjesdieet, ketogeen of andere welgekende crashdiëten. Allemaal met als doel om zo snel mogelijk veel gewicht te verliezen.

Echter is gewicht niet altijd de meest bepalende factor. Er zijn zoveel methodes om te kunnen zien of je als persoon aan het veranderen bent.

Het kan namelijk zo zijn, dat we ontzettend ons best doen, maar dit niet terug te zien is op de weegschaal. Soms wordt zelfs een stijging getoond op de weegschaal.  Een weegmoment is namelijk een momentopname en kan per dag verschillen. Verklaringen zijn bijvoorbeeld: een verschil in vocht in ons lichaam (zoals tijdens de menstruatie), het ontlastingspatroon, verschil in spier- en vetmassa, andere eetmomenten en/of kleding die we aan hebben tijdens het weegmoment.

Is het gewicht daarom wel zo’n goede maatstaf?
Bovenstaande laat zien dat er vele factoren zijn die een schommeling in het gewicht tot gevolgen kunnen hebben.  Deze schommelingen worden bij velen als onprettig ervaren. Zo krijgen we over het algemeen vaak een positief gevoel bij een gewichtsdaling en wordt er gebaald bij een gewichtstoename.

Wat kunnen we anders doen?

Vraag jezelf vaker af wat de achterliggende reden is van het doel om gewicht te verliezen.
Vaak camoufleert een onderliggende probleem. Dit kan een negatief zelfbeeld zijn, sterker willen worden of het verbeteren van de gezondheid.

Gewicht verliezen staat namelijk zeker niet altijd in één lijn met een goede gezondheid. Zo doen we ons lichaam bij het volgen van hele strenge diëten erg tekort. Soms zelfs ten koste van de gezondheid.

Het is belangrijk om haalbare doelen op te stellen, zo kan een doel zijn “Elke dag eet ik 2 stuks fruit en 250 gram groente”. Zo focussen we op een doel dat concreet is en daadwerkelijke goed effect kan hebben op de gezondheid. Een ander doel zou kunnen zijn “Vandaag kies ik voor drie volwaardige maaltijden en twee/drie tussendoortjes. Dit creëert meer acceptatie en zelfliefde, omdat we blijven luisteren naar de behoeften van ons lichaam en hier een balans in blijven zoeken.

Door de doelen leidend te maken, wordt het uiteindelijk doel ook behaald, zonder dat de focus hoeft te liggen op het cijfertje van de weegschaal.  Maak daarom concrete doelen om zo de gezondheid te bevorderen en evalueer deze punten!

Wil jij nou hulp om de voeding te verbeteren, waarbij goed voor jezelf zorgen belangrijk is? Heb je na het lezen van dit artikel behoefte aan voedingsadviezen? Of heb je andere voedings-gerelateerde vragen? Neem gerust contact op of neem een kijkje op onze website: www.dewinter.nl tel: 023 5573344 receptie@dewinter.nl We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland maar een telefonisch consult is ook altijd mogelijk!

Laatste nieuws & blogs