Zwangerschapsdiabetes

Zwangerschapsdiabetes is een tijdelijke vorm van diabetes, die meteen verdwijnt na de bevalling. Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam extra insuline aan om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden. Bij zwangerschapsdiabetes gebeurt dat niet (genoeg) of reageert het lichaam tijdelijk minder goed op insuline. Hierdoor blijft er teveel suiker in het bloed zitten: zwangerschapsdiabetes. Zowel moeder als kind hebben later meer kans op het ontwikkelen van diabetes type 2. 

Zwangerschapsdiabetes is te herkennen aan: veel dorst hebben, vaak moeten plassen, vermoeid zijn of je kind is veel groter dan normaal voor dat moment in de zwangerschap. Maar vaak merk je het niet.

Omdat baby’s bij moeders met zwangerschapsdiabetes groter zijn, kan hierdoor de geboorte (bevalling) lastiger zijn. Ook hebben moeders na hun bevalling meer risico op postnatale depressie. 

Je loopt meer risico op zwangerschapsdiabetes als:

  • je al eerder zwangerschapsdiabetes hebt gehad;
  • je eerder een zware baby kreeg (meer dan 4500 gram);
  • je al voorafgaand aan de zwangerschap overgewicht hebt (een BMI hoger dan 30);
  • je een vader, moeder, broer of zus hebt met diabetes type 2;
  • je van Hindoestaanse, Arabische of Noord-Afrikaanse afkomst bent;
  • je bloedsuiker te hoog is, al in het begin van de zwangerschap;
  • je polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) hebt.

Bron: Diabetesfonds

Het is belangrijk te weten, als moeder met zwangerschapsdiabetes, dat je met een gezonde leefstijl veel kan bereiken. Door bijvoorbeeld koolhydraatrijke producten (bevatten suikers), zoals fruit, graan- en broodproducten, verspreid over te dag te eten en bewerkte en suikerrijke producten, zoals snoep en koek, te minimaliseren. Ook een dagelijks rondje wandelen heeft een positief effect op de diabetes. 

Als de suikerspiegel toch te hoog blijft, moet er tijdelijk insuline worden gespoten. Na de bevalling verdwijnt de zwangerschapsdiabetes meestal binnen 24 uur. 

De diëtist kijkt naar jouw lichamelijke behoefte, zoals energie (kcal), eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Op basis daarvan maakt de diëtist een persoonlijk voorbeelddagmenu. Daarbij houden we rekening met de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten (suikers) die je tot je neemt en maken we samen een plan om de suikerinname te verlagen.

  • Als je overgewicht hebt;
  • Als je zwangerschapsdiabetes hebt;
  • Als je zwanger bent;
  • Als er in je familie diabetes type  2 voor komt.