Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap maakt je lichaam grote veranderingen door. Met voeding kun je hierop inspelen. Of je nu zwanger bent, zwanger wilt worden of zwanger bent geweest. Wie zwanger is mag voor twee eten, wordt wel eens gezegd. Maar dat is onzin. Wel is het belangrijk, voor jou en de baby, dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Het beste kan je hiervoor de richtlijnen goede voeding aanhouden.

Tijdens de zwangerschap heeft je lichaam extra behoefte aan vitamine D en foliumzuur:

  • Slik tijdens de zwangerschap per dag 10 microgram vitamine D. Zo houd je de botten van de baby en van jezelf gezond;
  • Slik vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot en met de eerste 10 weken van je zwangerschap per dag 400 tot 500 microgram foliumzuur.  Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij de baby.

Iedereen komt aan tijdens de zwangerschap. De één wat meer dan de ander. Gemiddeld komen vrouwen 12 kilo aan. Zit je hier erg ver boven of onder? Dan kun je dit het beste bespreken met de gynaecoloog of verloskundige. Lijnen tijdens de zwangerschap is niet aan te raden. Hierdoor krijg je namelijk snel een tekort aan voedingsstoffen.

  • Vermijd buitenlandse zachte kazen die gemaakt zijn van rauwe melk, zoals ongepastereuriseerde mozzarella , brie en camembert. Deze producten kunnen besmet zijn met de listeriabacterie, waar de baby erg ziek van kan worden. Wat je wel gewoon kunt eten zijn gepasteuriseerde boerenkazen, roombrie, Camembert en Boursin;
  • Eet niet te veel drop. In drop zit glycyrrhizine en dat kan de bloeddruk verhogen;
  • Laat het verschonen van de kattenbak aan iemand anders over. In de kattenbak zit een parasiet die gevaarlijk kan zijn voor de baby;
  • Vermijd rauw vlees of vacuümverpakte rauwe vis. Hierin kan de parasiet (toxoplasmoseparasiet) of de listeriabacterie namelijk ook voorkomen;
  • Probeer niet te veel vitamine A binnen te krijgen. Dit komt bijvoorbeeld in grote hoeveelheden voor in lever;
  • Vermijd verder: alcohol, roken, ongewassen groente en gerechten met rauwe eieren.

Als je zwanger bent gieren de hormonen door je lijf. Daardoor kan je trek krijgen in de raarste dingen. Ook in dingen die je voorheen nooit lustte. Het is helemaal niet verkeerd om daar af en toe aan toe te geven. Probeer echter wel maat te houden: heb je zin in salami? Neem dan een boterham met salami en eet het niet uit het vuistje.

Veel vrouwen stoppen tijdens de zwangerschap met sporten en bewegen, wat niet nodig is. Er zijn heel wat sporten die je gewoon kunt blijven doen, zoals wandelen, fietsen, zwemmen, nordic walking en langlaufen. Want bewegen is goed voor jou en de baby. Benieuwd welke oefeningen je per trimester kan doen? Bezoek eens een fysiotherapeut! 

Doordat je lichaam zo sterk verandert, kunnen er allerlei kwalen ontstaan. Je kunt bijvoorbeeld last krijgen van reflux (oprispingen), obstipatie, misselijkheid en bloedarmoede. Door aanpassingen te maken in je voeding, kun je deze kwalen vaak goed tegengaan. De diëtist kan hierbij helpen.

Samen met jou bekijkt de diëtist hoe je eetpatroon er op dit moment uitziet. Zo checkt de diëtist of je alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt en voorziet je van een persoonlijk voedingsadvies. Ook bij zwangerschapskwalen biedt de diëtist hulp door onder andere tips en extra adviezen.

De begeleiding duurt zo lang je wilt: tijdens en ook na je zwangerschap. Zo blijven jij en de baby gezond en kom je weer snel terug op je oude gewicht.

  • Als je zwanger bent;
  • Als je wilt weten of je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt;
  • Als je last hebt van zwangerschapskwalen;
  • Als je zwanger bent geweest en weer naar je oude gewicht wilt;
  • Als je wilt meer weten welke voedingsmiddelen je wel en niet kan eten.