Overgewicht

Overgewicht betekent dat je te zwaar bent voor je lengte. Het is niet alleen vervelend, het brengt ook allerlei gezondheidsrisico’s met zich mee.

Zo hebben mensen met overgewicht een hogere kans op hart- en vaatziektendiabetes, een hoge bloeddruk en rug- en gewrichtsklachten. Overgewicht kan ook psychologische gevolgen hebben zoals minder zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld en stress.

Wist je dat het al een flinke gezondheidswinst oplevert als je 5 – 10 % van je lichaamsgewicht kwijtraakt?

BMI

BMI staat voor Body Mass Index. Het is te berekenen door het lichaamsgewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van de lengte in meters (kg/m2). 

Wat zegt de BMI?

  • Een BMI van 18,5-25: je hebt een gezond gewicht voor je lengte. Niets aan doen!
  • Een BMI van 25-30: je bent te zwaar voor je lengte (overgewicht). Probeer af te vallen.
  • Een BMI van 30 of hoger: je hebt ernstig overgewicht (obesitas).

De BMI is niet altijd een goede graadmeter. Spieren wegen bijna 20% meer dan vet, waardoor iemand met veel spieren een hoger lichaamsgewicht heeft. Het kan zelfs zijn dat de BMI aangeeft dat er sprake is van overgewicht, terwijl die persoon in werkelijkheid een gespierde bodybuilder is. Het vetpercentage, de tailleomtrek en de spiermassa zijn in zulke gevallen betere indicaties.

Tailleomtrek

De tailleomtrek zegt veel over iemands gezondheid. Taille is namelijk de plek waar vet zich vooral ophoopt.

De tailleomtrek is te meten door een meetlint rond het slankste gedeelte van de taille te leggen. Een centimeter boven de navel kan ook. Een tailleomtrek van meer dan 88 cm (vrouwen) of 102 cm (mannen) geldt als ongezond.

Het belangrijkste is dat je op een gezonde manier afvalt. Dit kan je doen met een gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging. Wanneer je 10% van je lichaamsgewicht kwijtraakt, is dat al een enorme winst voor je gezondheid. Het afvallen hoeft niet snel te gaan: wanneer je in een maand een kilo afvalt, is dat al twaalf kilo per jaar!

Afvallen en gezond eten gaan heel goed samen. Met een uitgebalanceerd voedingspatroon krijg je alle voedingstoffen, vitaminen en mineralen in voldoende mate binnen. Op deze manier val je geleidelijk af en voorkom je een jojo-effect. Gezond en geleidelijk afvallen heeft een groot voordeel: het resultaat is blijvend.

Afvallen is makkelijker gezegd dan gedaan. Geef je lichaam de tijd om te wennen aan het nieuwe voedingspatroon. Er kunnen zich altijd tegenslagen voordoen, waardoor het afvallen even niet lukt. Probeer dan toch door te zetten en verder te kijken. De diëtist kan je hierbij coachen.

De diëtist gaat samen met jou op zoek naar een passend voedingspatroon waarmee jij op een gezonde manier afvalt. Je krijgt richtlijnen mee die zijn afgestemd op je eigen situatie.

De diëtist kijkt naar jouw lichamelijke behoefte, zoals energie (kcal), eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen. Op basis daarvan maakt de diëtist een persoonlijk voorbeelddagmenu. Je kunt altijd rekenen op intensieve en individuele coaching van je diëtist. Het voorbeelddagmenu is pas het begin: het is vooral belangrijk om aan je nieuwe eetgewoontes te wennen en dit vol te houden. 

Naast individuele begeleiding is het ook mogelijk om deel te nemen aan één van onze programma’s en voorlichtingen

  • Als je overgewicht hebt;
  • Als je al van alles hebt geprobeerd om af te vallen;
  • Als je nu eindelijk een gezond gewicht wilt bereiken zonder opnieuw aan te komen.