Obstipatie / Moeilijke stoelgang

Obstipatie is een ander woord voor verstopping. Het eten blijft te lang in de dikke darm, waardoor er aan de voedselbrij te veel vocht onttrokken wordt. De ontlasting wordt hard en je gaat moeilijker naar het toilet.

  • Weinig naar het toilet gaan;
  • Pijnlijke stoelgang;
  • Na de stoelgang nog steeds aandrang hebben;
  • Buikpijn en krampen;
  • Harde, keutelachtige ontlasting;
  • Flatulentie (winderigheid);
  • Misselijkheid;
  • Opgeblazen buik;
  • Aambeien.

Niet al deze verschijnselen hoeven op te treden.

Ongezonde, ongevarieerde voeding en overgewicht kunnen een oorzaak zijn van obstipatie. Om obstipatie tegen te gaan is het dus belangrijk je voedingsgewoonten aan te passen.

Waar kun je op letten?

Voedingsvezels

Gebruik voldoende voedingsvezels: minimaal 30-40 gram per dag. Vezels komen voor in groente, fruit, volkorenbrood en aardappelen. Voedingsvezels zorgen ervoor dat de ontlasting zachter wordt. Daarnaast stimuleren ze de darmwerking, waardoor je vaker naar het toilet kan. 

Begin de dag meteen goed met een vezelrijk ontbijt: na een lange nachtrust is het belangrijk dat de darmen weer aan het werk worden gezet. Eet ook voldoende brood: minimaal 5 sneetjes volkorenbrood voor een volwassene per dag.

Het blijkt vaak lastig om voldoende vezels binnen te krijgen: ongeveer 90% van de Nederlandse bevolking komt niet aan de aanbevolen hoeveelheid. Veel mensen eten te weinig brood, omdat ze bang zijn aan te komen. Maar deze angst is niet reëel. Vezels zorgen niet alleen voor een goede stoelgang, maar ook voor een vol gevoel. Dit voorkomt een trekgevoel (snoepen) later op de dag.

Regelmaat

Zorg voor een regelmatig eetpatroon. Gebruik 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en eventueel 3-4 keer iets tussendoor. Zo blijven de darmen in beweging.

Vocht

Drink ruim 2 liter vocht. Vocht helpt voedingsvezels in de darmen hun werk te doen. Drink je onvoldoende, dan kunnen de voedingsvezels niet uitzetten. Daardoor wordt de ontlasting hard, wat de obstipatie kan verergeren.

Leefstijl

Naast de bovenstaande voedingsadviezen zijn er nog meer zaken waar je rekening mee kunt houden:

  • Zorg dat je voldoende beweegt, minimaal een half uur per dag. Dit bevordert de darmbeweging;
  • Stel een toiletbezoek niet uit. Doe je dit wel, dan kan de aandrang verdwijnen. Ontlasting die langer in de darmen blijft, wordt bovendien harder;
  • Heb je overgewicht, probeer wat af te vallen. Overgewicht heeft namelijk een ongunstig effect op de stoelgang.

Andere factoren die een rol kunnen spelen bij obstipatie zijn stress, een bepaalde aandoening of medicatie.

Een diëtist helpt bij het samenstellen van een vezelrijk voedingsplan. Je kijkt samen waar de mogelijkheden liggen om je leef- en eetpatroon te verbeteren. Ook kan een diëtist advies geven over bijkomende klachten zoals gasvorming en misselijkheid.

  • Als je last hebt van obstipatie;
  • Als je last heb van overgewicht;
  • Als je voedingspatroon eentonig en vezelarm is;
  • Als je weinig regelmaat hebt binnen je eetpatroon en/of leefstijl;
  • Als je klachten hebt als gasvorming en misselijkheid.