De diëtist helpt bij Diverticulosis en dicverticulitis coli

Vrouw voorover leunend van de buikpijn

Diverticulosis is een afwijking in de dikke darm. Door drukverhoging ontstaan er uitstulpingen (divertikels) in het darmslijmvlies. Als deze uitstulpingen ontsteken, spreek je van diverticulitis. Diverticulitis kan overgaan in een darmperforatie (de darm barst open) en een buikvliesontsteking. Wanneer dat dreigt te gebeuren, wordt een operatie aangeraden.

Diverticulosis coli levert niet altijd klachten op. Klachten die soms voorkomen zijn flatulentie (winderigheid), een opgeblazen gevoel, constante buikpijn, een slechte eetlust, aambeien, obstipatie of diarree.

Bij diverticulitis zijn de klachten ernstiger. Je kan last krijgen van buikpijn, koorts, misselijkheid, braken en een gebrek aan eetlust.

Voeding heeft een veel invloed op de functie van de dikke darm. Een gezond voedingspatroon en leefstijl kan deze aandoening helpen voorkomen en/of vermindert de klachten.

Waar kun je op letten?

  • Zorg voor regelmaat in het eetpatroon. Neem 3 hoofdmaaltijden en eventueel 3-4 tussendoortjes. Sla geen maaltijden over;
  • Gebruik een vezelrijk ontbijt: na een lange nachtrust is het belangrijk dat de darmen weer aan het werk worden gezet;
  • Heb je last van obstipatie of diarree, zorg dan voor extra voedingsvezels (minimaal 30-40 gram per dag). Voedingsvezels vind je in volkoren producten, aardappelen, groente en fruit. Bouw de hoeveelheid vezels rustig op, anders kunnen de klachten verergeren. Een diëtist kan je hierbij adviseren;
  • Drink voldoende: minimaal 2 tot 2,5 liter vocht per dag. Veel drinken, samen met een vezelrijk voedingspatroon, voorkomt dat de ontlasting in de darmen achterblijft. Dat kan namelijk leiden tot ontstekingen van de uitstulpingen in de darmen;
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging; minimaal een half uur per dag. Bij voldoende beweging, trekt de dikke darm zich vaker samen. Hierdoor blijft het eten minder lang in de darm, wat zorgt voor minder obstipatie.

Gasvorming

Sommige mensen met diverticulosis en diverticulitis hebben last van flatulentie. Dit onstaat door ingeslikte lucht of gasvorming in de darmen. Bepaalde voedingsmiddelen kunnen dit verergeren, zoals bijvoorbeeld koolzuurhoudende dranken, uien en paprika. Ook grote hoeveelheden koolhydraten tegelijk kunnen gasvorming stimuleren.

Niet iedereen reageert op (alle) bovenstaande producten. Een diëtist helpt jou met de zoektocht naar producten die gasvorming verergeren. 

Acute diverticulitis coli

Heb je een acute diverticulitis coli? Geef de darmen dan zo veel mogelijk rust. Gebruik vezelarme voeding. Bij een lichte vorm van diverticulitis coli kun je vloeibare voeding zonder pitten, zaden of pulp of eventueel drink- of sondevoeding nemen. Bij ernstige vormen is parenterale (via de bloedbaan ingebrachte) voeding de beste oplossing. Je kunt hiervoor contact opnemen met de huisarts of diëtist.

Naast voeding kunnen ook aanpassingen in je levensstijl de klachten verminderen. Denk aan stoppen met roken, spanning en stress vermijden, geen knellende kleding dragen, gehoor geven als je aandrang voelt om naar het toilet te gaan en afvallen bij overgewicht. Gebruik ten slotte geen laxeermiddelen zonder overleg met de huisarts.

De diëtist helpt bij het creëren van een volwaardig en vezelrijk voedingspatroon. Daarnaast kan de diëtist jouw praktische tips geven om klachten als winderigheid, obstipatie, diarree en verminderde eetlust te voorkomen.

  • Als je diverticulosis of diverticulitis coli hebt;
  • Als je moeite hebt met de stoelgang;
  • Als je overgewicht hebt; 
  • Als je een eentonig voedingspatroon hebt en/of weinig eetlust ervaart;
  • Als je klachten hebt als diarree of obstipatie.