Voeding en tandcariës (de welbekende ‘gaatjes’)

Je hebt het vast wel eens ervaren: je neemt een koud, warm of een zoet product en je tanden en kiezen voelen gevoelig aan. En ja.. een gaatje in je tand of kies, dat kan erg vervelend zijn. Gelukkig kan dit door een bezoekje aan de tandarts snel behandeld worden, maar hoe fijn zou het zijn om dit te voorkomen met behulp van je voeding?  Diëtist Gozde vertelt je er in deze blog meer over.

Voeding speelt een belangrijke rol bij het ontstaan van tandbederf. Het is namelijk zo dat gaatjes ontstaan doordat bacteriën in onze mond koolhydraten afbreken, wat resulteert in zuren die het tandmineraal oplossen. Het interessante is, dat bijna alle voedingsproducten koolhydraten (suikers) bevatten, waardoor ze vrijwel allemaal cariogeen zijn. Maar wat betekent dat precies? De cariogeniteit van een voedingsproduct verwijst naar de mate waarin bacteriën in de mond in staat zijn om zuur te vormen uit de koolhydraten in dat voedingsproduct.

Soorten koolhydraten

Ontdek de verschillende soorten koolhydraten en hun impact op onze tandgezondheid. Het is namelijk zo dat niet alle koolhydraten gelijk zijn als het gaat om de afbreekbaarheid en het risico op tandbederf. Er zijn 4 soorten koolhydraten die we onderscheiden:

  • Monosachariden, ook wel bekend als snelle suikers. Deze koolhydraten vinden we bijvoorbeeld in snoep, koekjes, chocolade, honing en witte graanproducten zoals wit brood, pasta en crackers. Monosachariden worden snel afgebroken tot zuren in onze mond, waardoor ze een verhoogd risico op tandbederf met zich meebrengen.
  • Disachariden, waaronder lactose (te vinden in melk en melkproducten), maltose en sucrose. Deze koolhydraten worden iets langzamer afgebroken dan monosachariden, maar ze kunnen nog steeds bijdragen aan de vorming van zuren en tandbederf veroorzaken.
  • Oligosachariden en polysachariden. Deze complexe koolhydraten vinden we onder andere in volkoren graanproducten, groenten, vezels en zetmeelrijke voedingsmiddelen zoals aardappelen en peulvruchten. Oligosachariden en polysachariden worden langzaam afgebroken en zijn daarom minder cariogeen dan monosachariden en disachariden.

Bij het maken van bewuste voedingskeuzes is het dus belangrijk om rekening te houden met het type koolhydraten dat je consumeert. Door te kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan oligosachariden en polysachariden, zoals volkoren graanproducten, groenten en vezels, kun je de blootstelling van je tanden aan zuren verminderen. Op die manier draag je bij aan een gezonde mond en een stralende glimlach.

Verblijfsduur in de mond

In onze zoektocht naar een optimale mondgezondheid, is het belangrijk om niet alleen te kijken naar het type koolhydraten dat we consumeren, maar ook naar andere factoren die een rol spelen. Denk hierbij aan de verblijfsduur van voedingsmiddelen in de mond en de kenmerken van de voedingsproducten zelf, zoals kleverigheid, portiegrootte en de aanwezigheid van vezels.

Vezelrijke producten verdienen hierbij speciale aandacht. Ze dragen namelijk bij aan de aanmaak van speeksel, dat een belangrijke neutraliserende werking heeft in de mond. Dit helpt om de zuurgraad onder controle te houden en het tandmineraal te beschermen.

 

Bij tandbederf draait het uiteindelijk niet alleen om de hoeveelheid koolhydraten die we consumeren, maar ook om de frequentie waarmee we ze eten. Wanneer we regelmatig kleine hoeveelheden koolhydraten consumeren gedurende de dag, worden onze tanden constant blootgesteld aan zuuraanvallen. Dit vergroot de kans op tandbederf, oftewel tandcariës.

Het is dus van belang om niet alleen te letten op het type koolhydraten dat we eten, maar ook op hoe vaak we ze consumeren. Door bewust om te gaan met ons eetpatroon en het aantal eetmomenten te beperken, kunnen we de kans op tandbederf aanzienlijk verminderen.

Heb jij regelmatig last van gaatjes of een slecht gebit? Denk jij dat er verbetering te behalen valt in jouw voedingspatroon? Schroom niet om contact op te nemen met onze diëtisten. Je kunt gemakkelijk een afspraak plannen via onze website: www.dewinter.nl of neem contact op met onze receptie via het telefoonnummer: 023-5573344.

 

Laatste nieuws & blogs

Nieuws

Train jouw buik!

Gewichtheffen, sprinten, kogelstoten, fitness en ga zo maar door. Prestaties spelen hierbij vaak een grote rol. Om een betere prestatie te krijgen, is er best

Lees verder »
Blog

Hersenen en voeding

Je hersenen gebruiken meer energie dan elk ander orgaan in je lichaam. Van iedere hap eten die we eten gaat 20% van de energie naar

Lees verder »
Blog

Histamine intolerantie

In de praktijk zie ik veel cliënten met maag-darm problemen en andere diverse klachten. Een deel hiervan blijkt histamine intolerantie te hebben en reageert heel

Lees verder »