Superfood = Supergoed?!

Er bestaat een hoop discussie over superfood. De voorstanders zweren erbij, de tegenstanders vinden het vaak onzin. Al deze meningen kunnen voor een hoop verwarring zorgen. Want wat is er nu waar? Wat zijn superfoods nu eigenlijk? En hoe super is dit voedsel nu werkelijk? Dit zijn vragen die wij in ons praktijk regelmatig voorbij horen komen.

Superfoods wat zijn dat nu eigenlijk?
Er bestaat geen wettelijke definitie van superfoods. Over het algemeen wordt er over een superfood gesproken wanneer een voedingsmiddel veel vitamines, mineralen, vezels en anti-oxidanten bevat en daardoor gunstig kan zijn voor de gezondheid. De term superfood is niet beschermd en kan door iedereen en voor ieder voedingsmiddel gebruikt worden.
Voorbeelden van bekende superfoods zijn: tarwegras, chiazaad, quinoa, hennepzaad, rauwe cacao, goji-bessen en kokosolie.

Superfoods, gezondheid en wetenschap
Gezondheidsvoordelen die toegeschreven worden aan superfood zijn bijvoorbeeld het verlagen van het cholesterol, verhogen van het libido, voorkomen van kanker, het zorgen voor gewichtsverlies en het verlagen van de bloeddruk.
Uit onderzoek blijkt dat er inderdaad superfoods zijn die een gunstig effect hebben op de gezondheid. Zo zorgt chiazaad voor een verzadigd gevoel wat kan helpen om de eetlust te remmen en daardoor bruikbaar kan zijn om af te vallen, maca kan helpen om het libido te verhogen en rauwe cacao kan helpen bij het verlagen van je cholesterol en bloeddruk.

Bloemkool en spruitjes
Er is niks mis met superfood. Sterker nog, het zijn over het algemeen hele gezonde voedingsmiddelen die uitstekend passen binnen een gezond voedingspatroon. Nadeel is dat veel van de superfoods prijzig zijn. Je kunt je afvragen in hoeverre dit toeval is. De term superfood geeft een sterke lading aan een product en maakt een product een stuk interessanter.
In de VS en Engeland staat broccoli ook bekend als een superfood. Nu wordt broccoli daar als superfood echter voorbij gestreefd door bloemkool en spruitjes! Voedingsmiddelen als kiwi, spinazie, boerenkool, havermout, aardbeien, appels en eieren komen daarnaast ook regelmatig voor op lijstjes van superfoods.

Conclusie
Zorg ervoor dat je voedingspatroon bestaat uit voldoende groente en fruit en varieer met verschillende soorten granen, noten, peulvruchten en vis. Dan is de kans groot dat je gauw al meer superfoods eet dan je denkt!

Wil je meer informatie over gezonde voeding en beweging? Of heb je behoefte aan individuele begeleiding? Neem gerust contact op met de diëtisten van Voedingsadviesbureau de Winter.

In het basispakket
Dieetbegeleiding is ook in 2015 opgenomen in het basispakket.Voedingsadviesbureau De Winter, www.dewinter.nl  tel: 023-5573344  info@dewinter.nl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Laatste nieuws & blogs

Nieuws

Het jojo-effect voorkomen

Geschreven door: Donna, onze diëtist in opleiding ‘Hoe kun je het jojo-effect voorkomen?’, dit is een vraag die laatst naar voren kwam tijdens een cursus.

Lees verder »