Strijd tegen december kilo’s

Loop jij in december ook met een grote boog om de weegschaal heen? Denk je: deze maand doe ik maar niet aan de lijn, het komt in januari wel weer? Laat het niet gebeuren! Nu kan je nog ingrijpen.De kruidnoten en chocoladeletters zijn de schappen nog niet uit of we worden overspoeld met suikerwaar en lekkernijen om in kerststemming te komen. Er ligt gewoon te veel in de winkel, ontzettend lastig voor wie moeilijk verleidingen kan weerstaan.

Zo erg niet?
Zo ongezond is al dat kerstvoedsel eigenlijk niet eens. Een broodje spijs bijvoorbeeld is gemaakt van amandelen, en dat is heel goed voor je cholesterol. En de oliebol is met 160 kcal nog niet eens zo’n dikmaker. Bovendien is die rijk aan gezonde onverzadigde vetten, doordat hij gebakken wordt in olie.

7.000 kcal
Er ligt wel een risico op de loer, namelijk dat de stop doorslaat. Ach ik heb nu die oliebol toch al op, dan kan die appelflap er ook nog wel bij… Zonde! Van één oliebol kom je heus geen kilo aan. (Als de weegschaal toch een kilo meer aangeeft dan is dit gewoon vocht wat vanzelf weer wordt uitgeplast.) Om een kilo aan te komen moet je maar liefst 7.000 kcal meer eten dan je verbruikt. Dit zijn 6 oliebollen, 3 appelflappen, 10 appelbeignets, 10 bonbons en 4 gevulde (kerst)kippen bij elkaar!

1,5 kilo aan je dijen
Stel nu dat je een hele (december)maand lang elke dag een oliebol en bonbons eet, dan krijg je op maandbasis al snel 9.000 kcal te veel binnen. Oftewel bijna 1,5 kilo die aan er aan je dijen bij komt. Doe je dit elk jaar dan draag je over 10 jaar een broek van 3 maten groter.
Maar je kunt het ook anders aanpakken. Gun jezelf zo nu en dan wat lekkers (wat mij betreft een oliebol of appelflap, al is het nog geen kerst). Geniet ervan, en houd het daarbij. Dat genieten is overigens niet voor iedereen even makkelijk, maar wel dé manier om een voldaan gevoel te krijgen.

Goede voornemens
Januari blijft hoe dan ook voor veel mensen een mooie gelegenheid om goede voornemens te maken. Als dit je motiveert, helemaal prima! Wil je steun bij het aanpassen van je eetgewoontes, laat je dan goed begeleiden. Een beetje stimulans en kundig advies kan prettig zijn. Goed nieuws: in 2013 zit de diëtist weer in het basispakket en heb je recht op 3 behandeluren per jaar.
Dus wil je afvallen (of aankomen) of heb je een specifieke voedingsvraag, neem dan gerust contact op.

 

 

 

 

Laatste nieuws & blogs

Blog

De verspillingsvrije week!

Op het moment dat ik dit schrijf, is het 12 september en deze week is de “Verspillingsvrije Week” gestart. Een initiatief van de stichting Samen

Lees verder »