Mindful eten

2017 is alweer 3 maanden van start. Hoe staat het ervoor met jullie doelen wat betreft gezond eten, bewegen en genieten? Lukt het deze voornemens uit te blijven voeren? Hopelijk heeft de blog van mijn collega diëtist Angela ‘New Year, New Chances!’ jullie al wat op weg geholpen! In deze blog wil ik jullie wat meegeven over Mindful eten, ook wel eten met aandacht genoemd. Mindful eten kan jullie namelijk helpen om je gezonde voornemens beter vast te blijven houden.

Rush
Wij leven momenteel in een maatschappij waarin we veel dingen van onszelf moeten en we hebben het de gehele dag door druk. Door deze rush doen wij activiteiten die wij al jaren doen, zoals bijvoorbeeld eten, op de automatische piloot. Zonder erbij na te denken proppen wij onze boterham tijdens de lunchpauze naar binnen achter onze computer, zodat wij tegelijker tijd onze e-mailbox kunnen bijwerken. Effectief zul je denken? Nou nee, want wat blijkt… als je zonder aandacht eet, zul je merken dat je minder vol zit en geniet. Je maag werkt namelijk nauw samen met je hersenen. Als je tijdens het eten andere dingen aan het doen bent (zoals bijvoorbeeld op een computerscherm kijken), krijgen je hersenen niet de informatie door die ervoor zorgt dat je geniet en een verzadigd gevoel krijgt. Met als resultaat dat je mogelijk later op de dag trek krijgt en op zoek gaat naar andere ongezonde dingen. Ons goede voornemen is dan helaas naar de achtergrond verdwenen.

Wat wel te doen?
Mindful eten zorgt ervoor dat we beter verzadigd zijn en daardoor kunnen wij ons goede voornemen zoals ‘minder snaaien en meer genieten’ beter volhouden.
De 3 belangrijkste tips voor mindful eten zijn:
– Maak ruimte om te eten. Eet dus zonder afleiding, het liefst zittend aan een tafel zonder computer of telefoon;
– Neem de tijd om te eten. Neem kleine hapjes van je maaltijd, kauw goed en neem tussendoor even een pauze;
– Betrek al je zintuigen bij het eten. Kijk, proef, ruik en luister bewust naar je eten.
Omdat bovenstaande tips vrij algemeen en misschien wat nieuw voor je zijn, heb ik deze tips hieronder samen gebracht in een rozijn oefening, Een oefening om kennis te maken met Mindful eten.

De Rozijn oefening
Eten gaat heel vaak op de automatische piloot. Deze oefening helpt jullie om bewust bij eten stil te staan. Ga rustig en rechtop aan een tafel zitten. Neem een rozijn in je hand en doe alsof je voor de eerste keer een rozijn ziet. Wat is dit voor een ding? Bekijk hem goed en draai hem tussen duim en wijsvinger. Bestudeer de vorm, de grootte en de kleur. Vind je dit een rare oefening of zie je er niets in? Leg die gedachten dan even opzij en richt je aandacht weer op de rozijn. Ga nu verder en ruik eens aan de rozijn. Heeft hij een geur? En maakt hij eigenlijk geluid? Luister eens wat je hoort als je in de rozijn knijpt. Nu breng je hem naar je mond. Ga na wat er met je gebeurt. Je arm en je hand weten precies wat ze moeten doen. Voel je dat er speeksel in je mond komt? Ga niet meteen bijten maar onderzoek eerst wat er gebeurt als de rozijn in je mond zit. Hoe beweegt je tong? Dan kun je gaan kauwen. Ga na welke tanden je daarvoor gebruikt. Welke smaak komt er nu vrij? Op een gegeven moment komt de neiging om te slikken. Welke beweging maakt je tong nu? Hoe voelt dat in je mond? Luister naar het geluid dat je hoort bij het slikken en voel de rozijn je slokdarm in gaan.

Natuurlijk kun je niet zo stilstaan bij alles wat je eet. Maar maak er een gewoonte van om, voor je begint met eten, eerst alle afleiding weg te leggen. Ga daarna rechtop zitten en begin met rustig te ademen. Kijk naar je eten en bedenk wat er allemaal voor nodig is geweest om deze maaltijd te laten groeien en bereiden. Denk aan de koeien in de wei, het veld met graan en de fruitboomgaard. Neem de tijd om te kauwen en te proeven. Je zult meer genieten!

Wil je meer weten over mindful eten of wil je bepaalde eetpatronen doorbreken? Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak. De begeleiding van de diëtist valt binnen de vergoeding van het basispakket.
Voedingsadviesbureau De Winter,
dewinter.nl  tel: 023-5573344

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Laatste nieuws & blogs

Nieuws

Het jojo-effect voorkomen

Geschreven door: Donna, onze diëtist in opleiding ‘Hoe kun je het jojo-effect voorkomen?’, dit is een vraag die laatst naar voren kwam tijdens een cursus.

Lees verder »