Hup, van die bank af!

In Nederland heeft 42% van de vrouwen en 51% van de mannen overgewicht. Ook bij kinderen wordt het een steeds groter probleem: 1 op de 8 jongens en 1 op de 5 meisjes is te zwaar.

Dat we met z’n allen zo veel zwaarder zijn dan vroeger komt niet alleen doordat we meer zijn gaan eten, maar ook doordat we minder bewegen. Vroeger was het nog een luxe als je een auto had, maar vandaag de dag hebben de meeste huishoudens er twee. Vroeger moesten we jagen om te kunnen eten, nu lopen we aan het einde van de dag naar de supermarkt en halen de pinpas door de betaalautomaat. Ook het zittende kantoorwerk helpt niet mee.  Kortom: er is bijna geen noodzaak meer om aan lichaamsbeweging te doen. Hoe kun je jezelf nu motiveren om toch in beweging te blijven?

Wat bewegen met je doet

Beweging is niet alleen goed voor de confrontatie met je weegschaal, maar ook voor je gezondheid. Door te bewegen val je namelijk niet alleen sneller af, bewegen:
– Verlaagt ook je bloeddruk
– Vermindert het risico op hart- en vaatziekten
– Verbetert je conditie
– Zorgt dat je veel lekkerder in je vel gaat zitten
– Is goed voor je humeur. Bij het sporten maak je namelijk een stofje aan (endorfine) dat zorgt voor een gelukkig gevoel

Zo’n 80-85% van de energie die je uit voeding haalt heb je nodig voor alles dat het lichaam onbewust doet: ademen, het kloppen van het hart, de werking van de organen, enzovoorts. Daar komt dus geen enkele vorm van inspanning aan te pas. De overige 15-20% wordt gebruikt voor bewuste handelingen zoals rechtop staan, wandelen, sporten, lopen, tillen, dragen, noem maar op. Dit zijn de fysieke inspanningen. Wanneer er te weinig bewogen wordt blijft er energie. Het lichaam zet die energie meestal om in vet. De beste manier om dit tegen te gaan is door minder te eten en meer te bewegen.

Raak 4,5 kilo kwijt door te wandelen

Probeer daarom als je thuiskomt na een werkdag of op een zondagochtend niet meteen op de bank neer te ploffen, maar naar buiten te gaan en een heerlijke wandeling van een half uur te maken. Wist je dat je per jaar 4,5 kilo extra afvalt als je in plaats van een half uur televisie kijkt, een half uur buiten gaat wandelen? Daarnaast kom je tijdens deze wandeling tot rust, wat ook weer goed is voor je gezondheid. En dan is wandelen nog bewegen op een laag pitje: stel je eens voor wat voor effect een halfuur in de sportschool heeft!

Poetsen maakt gelukkig!

En bovendien is bewegen dus ook nog goed voor de mentale gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat elke week sporten het risico op psychische problemen verlaagt met 33%. Maar niet alleen intensieve sport heeft een goede uitwerking op je humeur. Zelf wandelen en poetsen verbetert je humeur met 20%. Kortom: bewegen maakt gelukkig. En dat is misschien wel het belangrijkste van alles!

 

 

Laatste nieuws & blogs

Blog

Zwangerschapsdiabetes

Wat is zwangerschapsdiabetes? Zwangerschapsdiabetes, ook wel Diabetes Gravidarum genoemd, is een tijdelijke vorm van diabetes. Het kan zijn dat tijdens de zwangerschap het lichaam tijdelijk

Lees verder »