Vandaag de dag voelt de voedingswereld aan alsof we in een jungle rondlopen. Aanbiedingen komen als slingerende apen voorbij, reclames worden dag en nacht uitgezonden als krokodillen die continu op de loer liggen en wachten tot het juiste moment om te happen. En van het ene crash dieet komt de volgende voedingstrend alweer om de hoek kijken, net als de extreme hitte die overgaat in een heftige stortbui. Er is geen stukje rust of genuanceerde informatie meer te vinden. Als diëtisten worden we er soms ook moedeloos van, dus wij kunnen ons voorstellen dat het voor jullie helemaal koffiedik kijken is. In deze blog proberen we jullie handvatten te geven om zelf een kritische blik te ontwikkelen, waardoor jullie beter kunnen overleven in deze voedseljungle.
Wees kritisch & stel vragen!
Ook het nieuws, kranten en tijdschriften hebben te maken met kijkcijfers en het zoveel mogelijk verkopen van hun producten. Hoe sappiger de informatie, hoe meer er gekeken en verkocht gaat worden! Wanneer jij iets leest of hoort, stel jezelf dan de volgende vragen en mogelijk dat jij de informatie daarna een stuk minder betrouwbaar vind!
Waar komt de informatie vandaan?
Wie heeft het onderzoek uitgevoerd? Is het een bedrijf dat baat heeft bij een bepaalde uitkomst? Bijvoorbeeld de krantenkop: ‘Een glas rode wijn is net zo goed als een uur lichaamsbeweging’, waarbij het onderzoek is uitgevoerd door de alcoholindustrie. Dan kan ik mij voorstellen dat zij jou willen laten geloven dat je beter wijn kunt drinken.
Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
In een krantenkop staat vaak weinig vermeld over het onderzoek waar ze over schrijven. Maar nu is er wel een verschil of de doelgroep die onderzocht is een groep van 1000 mensen betreft of dat er 10 mensen met het onderzoek hebben meegedaan. Daarnaast is onderzoek doen een vak op zich. Voedingsonderzoeken zijn al helemaal lastig, want je kunt voeding niet los zien van iemands leefpatroon. Rookt iemand? Houdt iemand van alcohol? Heeft iemand een zittend beroep? Hoe ziet het overige eetpatroon eruit? Dit zijn allemaal factoren die wel je onderzoek beïnvloeden, en als hier geen rekening mee gehouden wordt, hoe hard kan dan je conclusie van je onderzoek zijn? Met deze reden zijn onderzoeken over voeding vaak genuanceerd. Eén voedingsmiddel is namelijk maar een heel klein onderdeel van de gehele leefstijl. Dus: ‘Chocolade is gezond’, dat kan, maar betekent dat dat als je chocola eet, je de rest van de voeding en overige leefstijlfactoren mag vergeten?
Bronvermelding
Een goed en gedegen uitgevoerd onderzoek is iets om trots op te zijn. Onderzoekers hebben er vaak maanden, als het geen jaren zijn, hard aan gewerkt. Ze hebben alle informatie van verschillende bronnen verzameld en vermelden dit in een bronvermelding. Wanneer je in een artikel of krant op geen enkele manier kan checken waar de informatie vandaan komt of waar je het onderzoek zelf na kan lezen (als je dat echt zou willen), dan mag je daar best je vraagtekens bij zetten. Een goed artikel laat zien waar de informatie op gebaseerd is en geeft jou een mogelijkheid tot nagaan.
Wilt u meer weten over hoe u misleidende voedingsinformatie kan ontdekken? Of wilt u meer handvatten om deze kritische blik te ontwikkelen? Of heeft u vragen over voeding en alles wat daarbij hoort?
Neem gerust contact op met een van onze diëtisten. We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland. De diëtist zit in het basispakket van de zorgverzekering. www.dewinter.nl tel: 023 5573344 receptie@dewinter.nl