Help, ik moet op een koolhydraatarm dieet!

Heeft het zin om een koolhydraatarm dieet te volgen? Die vraag krijg ik regelmatig voorgelegd, en ik ben me eens in de cijfertjes gaan verdiepen.

Gezond eten t.b.v. Te hoog cholesterol koolhydraat dieet

Hoeveel heb ik eigenlijk nodig?

Ik pak mijn rekenmachine erbij (heerlijk vind ik dit als diëtist) en het lijstje ‘Hoeveel mag ik per dag eten’ van het Voedingscentrum. In tabellen zoek ik op hoeveel macronutriënten (koolhydraten, eiwitten, enz.) je binnenkrijgt als je je aan dit lijstje houdt. En ik surf op internet naar de laatste gegevens van de Nederlandse Voedselconsumptiepeiling waarin is onderzocht hoe Nederlanders daadwerkelijk eten.

Het verbaast me niet: als je gaat eten volgens het lijstje van het Voedingscentrum krijg je minder calorieën binnen dan de gemiddelde Nederlander nodig heeft om op gewicht te blijven.

Koolhydraatarm dieet: minder koolhydraten, meer eiwitten

Hoe kan dat? De meesten van ons krijgen standaard veel te veel koolhydraten binnen. Als je dan het lijstje gaat volgen, verminder je automatisch het aantal koolhydraten. Waarschijnlijk ga je ook meer eiwitten eten dan je gewend was. En dat is mooi! De kans is namelijk groot dat je daardoor vanzelf afvalt.

Veel populaire diëten zijn erop gericht om koolhydraten te beperken en extra eiwitten te nemen. Maar die gaan daar vaak heel ver in. Als je zo weinig koolhydraten mag eten, en juist zo veel eiwitten, word je dan niet een beetje te streng voor jezelf? En wie houdt dat vol, elke ochtend eieren met spek? Of lunchen zonder brood?

Wat is nu normaal?

Als diëtist ben ik ervan overtuigd dat de enige juiste methode om af te vallen is je eetgedrag op een normale manier aan te passen. En dus niet met een streng (koolhydraatarm) dieet.

Maar wat is eigenlijk normaal eetgedrag? Als ik niet voor voeding had gestudeerd, denk ik dat ik verward zou raken van alle dieetgoeroes zoals Sonja Bakker, Dr. Frank en de maaltijdvervangers die voedingsconsulenten en zelfs sommige diëtisten verkopen in hun praktijk. Maar een dieet is bijna altijd iets tijdelijks, je kan je eetgedrag er niet blijvend mee veranderen.

De oplossing ligt dan ook niet in een dieet, maar in een normaal en haalbaar eetpatroon. Het voedingsadvies lijstje van het Voedingscentrum vormt daarbij een prima richtlijn. Een pastaliefhebber die moeite heeft om maat te houden bij het diner zal dan ongetwijfeld de hoeveelheid koolhydraten moeten beperken en een lijngerichte eter die gewend was om zuivel te vermijden vanwege de hoeveelheid calorieën zal waarschijnlijk juist extra eiwitten moeten nemen.

Hebben eiwitpoeders dan nog zin?

De richtlijnen van het Voedingscentrum bevatten met zo’n 2-3 zuivelproducten per dag al behoorlijk wat eiwitten. Dus een dieet met nog meer eiwitten zou ik alleen al voor je nieren afraden. En bovendien: waar moet je die extra eiwitten vandaan halen? Nog meer zuivel, dubbele porties vlees? Dat kan niet gezond zijn.

Moet ik op een (streng) koolhydraatarm dieet?

Een streng koolhydraatarm dieet is dus ook niet nodig. Want wist je dat meer dan de helft van de mensen al meer koolhydraten binnenkrijgt dan de norm voorschrijft? Minderen is dan alleen al winst. Waarom zou je het jezelf nog moeilijker maken? Als je nauwelijks koolhydraten meer mag eten, dan krijg je bovendien alleen maar meer zin in chips en koek.

Afvallen met normaal eetgedrag

Wanneer je het lijstje van het Voedingscentrum volgt, krijg je dus veel minder calorieën binnen dan de gemiddelde Nederlander. Als je bewuste keuzes maakt, hoef je niet boven de 1500 kcal te komen. Kortom: met een normaal eetpatroon kun je heel goed afvallen!

Maak het jezelf dus niet moeilijker dan het is

Afvallen moet leuk, gezellig en haalbaar blijven. Een goed voedingsadvies blijft natuurlijk maatwerk, maar het zou een heel stuk makkelijker worden als boeken, kranten en niet in de laatste plaats zorgprofessionals geen strenge koolhydraatarme of eiwitverrijkte diëten meer zouden promoten. Want de logica daarachter is echt ver te zoeken.

FAQ koolhydraatarm dieet

Dit dieet minimaliseert de inname van koolhydraten. Meer dan de helft van alle Nederlanders krijgt ieder dag te veel koolhydraten binnen. Denk aan het frequent eten van bijvoorbeeld pasta, brood, witte rijst en aardappelen. 

Onder andere de volgende producten mogen gegeten worden als een dieet volgt met weinig koolhydraten:

  • Groenten
  • Eieren (eiwitten zijn goed)
  • Zuivel
  • Noten en zaden
  • Vis / vlees / vleesvervangers
  • Water, koffie en thee zonder suiker
  • Als je lithium, MAO-remmers of andere medicijnen gebruikt, waarbij je moet letten op je voeding;
  • Als je weinig eetlust ervaart;
  • Als je last hebt van ongewenst gewichtsverlies;
  • Als je ongewenst aankomt of geen controle hebt over je eetgedrag;
  • Als je last hebt van diarree, braken, misselijkheid of andere klachten. 

Laatste nieuws & blogs

Blog

Ik eet uit emotie, en nu?

Enkele maanden geleden zijn we met alle collega-diëtisten van Voedingsadviesbureau De Winter naar de scholing ‘Emotie-eten de baas’ geweest. Interessant én leerzaam. Ik heb altijd

Lees verder »