Fijne feestdagen

Ben jij al aan het aftellen tot de feestdagen? Of staat de kerstboom stiekem nu al te stralen in de kamer. De feestdagen komen alweer heel dichtbij, de dagen worden korter en het wordt al snel donker en koud weer. De feestdagen bestaan misschien wel uit veel gezelligheid, lekkernijen, feestelijke maaltijden, een drankje en misschien ook wel met oliebollen/appelflappen/appelbeignets.
Dit kan er voor zorgen dat we de nieuwe eetgewoontes toch even aan de kant schuiven. Toch kun je met een aantal tips verantwoorde, maar gezellige feestdagen hebben. Diëtist Latisha geeft raad!

  1. Blijven bewegen: In de winter en rondom de feestdagen zijn we snel geneigd om het bewegen even op een lager pitje te zetten, terwijl dit lekker door kan blijven gaan. Denk aan een wandelingetje maken in de natuur, toch even naar de sportschool, wat vaker de trap pakken, een rondje lopen in de pauze en/of wat extra beweging in de vorm van (dans) workout in je eigen huisje. Dit laatste helpt ook een beetje om het warm te krijgen, met de verwarming uit😉.
  2. Blijf bewust van de portiegroottes: Misschien organiseer je thuis wel een etentje. Dit brengt vaker toch wel wat onrust. Is er wel genoeg in huis? Gevolgd door toch nog even dat extra zakje kerstkransjes of andere snackjes in te slaan. Wanneer dit vervolgens niet op gaat, wordt de verleiding groter om de restjes op te eten. Dit wil niet zeggen dat dit niet gegeten mag worden, maar wel dat we bewust mogen nadenken over de hoeveelheden die er worden gekocht. Probeer bijvoorbeeld nog wat extra voedzame snacks toe te voegen bij de maaltijd. Denk aan volkoren toastjes met bijvoorbeeld filet americain, smeerkaas, zuivelspread, maar ook geroosterde bloemkool, wraps met beleg en ga zo maar door.

    Daarnaast is het ook een goed idee om zelf de gerechten klaar te maken. Dit is niet alleen leuker, gezelliger en lekkerder, maar ook een stukje gezonder! Denk bijvoorbeeld aan zelfgemaakte tapas, sauzen en/of snacks.

  3. Voedzaam: Blijf vooral volwaardig en gestructureerd eten rondom de feestdagen. Dit zorgt ervoor dat je je de gehele dag verzadigd voelt. Kies daarom voor voedzame producten, hier kunnen wij je dan ook zeker bij ondersteunen! Sla dus vooral geen eetmomenten over! Dit werkt namelijk volledig averechts. Vaak resulteert dit in een grotere behoefte tussendoor. Luister dus vooral naar je eigen lichaam en de signalen!
  4. Maak van tevoren een planning hoe voor jou de feestdagen eruit zullen zien, zodat je alle tips die voor jou van toepassing zijn kan toepassen. Neem het voorbereiden, de beweging en de ontspanning allemaal mee om zo echt volop te kunnen genieten van deze dagen.

Hopelijk kun je op deze manier een fijne kerst ervaren, maar accepteer ook dat deze dagen er anders uit zullen zien dan de normale dagen en dat is helemaal oké. De feestdagen draaien niet om het creëren van onrust en heel streng zijn voor jezelf, maar bewust  kunnen genieten van het moment met je dierbaren!

Heb je een voeding gerelateerde vraag, of behoefte aan een consult met een van onze diëtisten? Neem gerust contact op of neem een kijkje op onze website: www.dewinter.nl tel: 023 5573344 receptie@dewinter.nl We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland maar een telefonisch consult is ook altijd mogelijk!

Laatste nieuws & blogs

Blog

Fijne feestdagen

Ben jij al aan het aftellen tot de feestdagen? Of staat de kerstboom stiekem nu al te stralen in de kamer. De feestdagen komen alweer

Lees verder »