Eten doe je met je ogen & je hoofd!?

Het is alweer september en de kruidnoten en pepernoten liggen, samen met al de andere sinterklaaslekkernijen, in de schrappen. De kans is groot dat dit voor jou een grote verleiding is (net zoals dat voor mij ook een uitdaging is om het nog te laten liggen), maar in plaats van jezelf alles te ontzeggen, of de verleiding uit de weg te gaan, zouden we de verleiding ook eens aan kunnen gaan. Ik neem je in deze blog mee in de kracht van visualisatie & mindfulness.

Stap 1: Visualisatie; Eten met je hoofd

Neem even de tijd om jouw lekkernij in gedachten te nemen. Chocolade, kruidnoten.. of chocolade kruidnoten? Het maakt niet uit wat! In deze oefening neem ik als voorbeeld een chocoladereep. Stel je eens voor dat het voor je ligt. In gedachten wil ik je vragen eens stil te staan bij wat je allemaal ziet op de verpakking, het formaat, de kleuren. Is de reep chocola zwaar voor je gevoel of heel licht? Pak de reep in gedachten eens in je handen… knispert het papier in je handen? Welk geluid maakt het? Maak de verpakking eens open, wat zie je? Hoe zou jij mij de reep chocola omschrijven die je in gedachten hebt? Welke kleur, smaak en structuur verwacht je? Nog steeds in gedachten wil ik je vragen een blokje af te breken, houd het eens bij je neus. Wat ruik je? Nu mag je in gedachten het blokje chocolade op je tong leggen, focus je eens op de smaak, hoe smelt het op je tong, is het hap slik weg of kun je jezelf aanleren om er eerst eens op te sabbelen en door je mond te laten gaan? Hoe lekker op een schaal van 1-10 vind je de chocolade in gedachten?

De kans is groot dat jij, net als ik, tijdens deze bovenstaande oefening meer speeksel hebt aangemaakt en al behoorlijk zin kreeg in de chocolade. Het leuke van visualisatie is dat je nu eigenlijk al een stukje chocola hebt gegeten (in je hoofd) zonder dat je de calorieën hebt binnengekregen. Met visualisatie kun je namelijk ook verzadiging bereiken of voldoening halen, ook kun je je voorbereiden op eetmanieren of gewoontes die je graag zou willen aanleren.

Stap 2: Mindful eten; Eten met al je zintuigen

Ik wil je nu vragen werkelijk de chocoladereep voor je neus te leggen, en ik daag je uit er even 2 minuten alleen naar te kijken. Wat zie je op de verpakking? Hoeveel zin heb je erin op schaal van 1-10? Welke smaak verwacht je? Na 2 minuten wil ik je vragen een blokje af te breken. Ruik er eens aan… Hoe zou jij mij dit omschrijven als ik nog nooit van chocolade gehoord heb? Probeer er eens 1 minuut eraan te ruiken. Ja, ik weet het, wie ruikt er nou aan chocolade…? Maar doe het maar gewoon😉. Na het ruiken wil ik je vragen het blokje chocolade op je tong te leggen. NIET BIJTEN! Laat hem eens smelten en het blokje door je mond gaan. Welke texturen proef je, welke smaken kun je onderscheiden? Voldoet dit blokje aan je eerdere verwachting (visualisatie)? Geef eens een cijfer aan hoe lekker het is? Hoelang kun je genieten van de nasmaak? Hoe lekker was die op schaal van 1-10? Behoefte aan nog een blokje? Herhaal eventueel de oefening.

Eerlijk is eerlijk… Ik ken tegenwoordig maar weinig mensen die op deze manier genieten van hun eten. Eigenlijk super zonde, want hoe sneller je het in je mond doet, hoe meer je moet eten om je vol te voelen en het eetmoment in je op te nemen. Visualisatie en mindful eten zijn geen garanties, dat je kilo’s afvalt. Echter is het wel bewezen dat met mindful eten je sneller lichaamssignalen opmerkt en je meer kunt genieten van je eten, waardoor je ook sneller verzadigd kunt raken en wellicht de reep niet volledig meer op moet…

Daag jezelf eens uit komende maand om wat meer te eten met je hoofd, ogen & neus… en pas als laatste je mond😉

Heb je na het lezen van dit artikel behoefte aan ondersteuning om meer mindful te eten en jouw relatie met voeding te verbeteren? Wil je graag in gesprek met een gespecialiseerd diëtist? Of heb je andere voedings-gerelateerde vragen? Neem gerust contact op of neem een kijkje op onze website: www.voedings-advies.nl tel: 023 5573344 receptie@hungry-roentgen.109-237-221-16.plesk.page We zijn werkzaam in de regio Noord- en Zuid Holland maar een telefonisch consult is ook altijd mogelijk!

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Laatste nieuws & blogs

Blog

Pre-period Bloated

Veel (jonge) vrouwen ervaren, één tot twee weken voorafgaand hun menstruatie, dat ze meer vocht vasthouden (ringen gaan moeilijker van de vingers) en/of een opgeblazen

Lees verder »