Een leven zonder buikpijn, dat zou fijn zijn!

Als diëtist krijg ik regelmatig de vraag: ‘Moet jij letten op wat je eet?’ ‘Ja’, is dan mijn antwoord. Ik moet ook zeker letten op wat ik eet, al is het dan niet specifiek in verband met mijn gewicht. Maar ik heb het prikkelbare darmsyndroom,  waardoor ik bepaalde dingen niet kan verdragen. Voor mensen die heel erg last hebben van hun prikkelbare darmen bestaat er een speciaal dieet: het FODMAP-dieet. Omdat ik graag wilde weten wat ik mijn cliënten ‘aandoe’ als ik ze op dit dieet zet en natuurlijk ook zelf wilde ervaren wat het doet voor mijn darmklachten ben ik het zelf gaan volgen.

Allergie-dieet?
In het begin lijkt het alsof je op een allergie-dieet bent. Want in eerst instantie worden de grote koolhydraat(suiker)bronnen (FODMAPS) uit de voeding gehaald om je darmen rustiger te krijgen, zodat je klachtenvrij bent. Daarna worden de groepen weer één voor één geïntroduceerd om te kijken op welke groep(en) je darmen goed of niet goed reageren.

Eliminatiefase: Deze fase van het dieet vond ik best lastig. Ik moest toch ineens anders gaan eten dan ik voorheen gewend was. Het vertrouwde brood, de muesli en pasta kon ik niet meer eten. Alles wat kant-en-klaar in de winkel ligt zoals ontbijtkoek, snoepjes, koek, chips, kant-en-klare maaltijdsalades, voorgesneden groenten en melkproducten kon ik ook vergeten.
Toen ik beter naar het dieet ging kijken, kwam ik tot de conclusie dat het eigenlijk een heel gezond en puur dieet is, want je gaat terug naar de basisvoedingsmiddelen: geen pakjes, zakjes en kunstmatige toevoegingen meer! Elke dag verse (toegestane) groente, vers (toegestaan) fruit, sojamelk, rijstmelk of amandelmelk en 100% speltbrood. In het begin was ik wel veel verpakkingen aan het lezen, zodat ik zeker wist of ik de goede producten te pakken had. Maar toen ik een weekje bezig was had ik een aardig basispatroon die ik verder uit kon bouwen.
Wat in deze fase wel belangrijk is, is om goed op te letten dat je wel voldoende voeding en voedingsstoffen binnenkrijgt. Want het is niet moeilijk om dingen weg te laten in de voeding, de kunst is om het goed te vervangen.

Wat levert het je op?
Na een paar weken merkte ik dat ik minder last kreeg van mijn darmen. Enkele voorbeelden van mijzelf en wat ik hoor van mensen uit de praktijk: de stoelgang is normaler en regelmatiger, de opgezette ‘9-maanden-zwanger-buik’ is verdwenen, de krampen zijn weg en windjes laten (op de meest gênante momenten) is ook verleden tijd.

Introductiefase: Nu komt het, het introduceren van verschillende productgroepen om te kijken waar ik last van krijgt. Dit betekende helaas soms weer last krijgen van alle nare klachten… Het is wel belangrijk dat deze fase ook doorlopen wordt, anders kan de voeding erg schraal en eenzijdig worden met alle gevolgen van dien.
Het grote voordeel, vond ik, van dit dieet is dat ik uiteindelijk weet waar ik last van krijg en wat ik met een gerust hart kan eten. Wat het leven toch een stuk leuker, gemakkelijker en aangenamer maakt!

Het is goed om dit dieet bij een diëtist te volgen, zij kan je dan helpen een gezond patroon samen te stellen zodat je geen honger hebt en je geen tekorten krijgt. Zowel tijdens de eliminatiefase als de introductiefase. En natuurlijk daarna om samen met jou een voedingspatroon samen te stellen met productgroepen waar je goed op reageert. 

Wil je meer weten over het FODMAP-dieet of heb je hulp nodig om het in je dagelijkse leven in te passen? Ik vertel je er graag meer over. Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak. De begeleiding van de diëtist valt binnen de vergoeding van het basispakket.

Voedingsadviesbureau De Winter, www.dewinter.nl  tel: 023-5573344  info@dewinter.nl

Laatste nieuws & blogs

Blog

Zwangerschapsdiabetes

Wat is zwangerschapsdiabetes? Zwangerschapsdiabetes, ook wel Diabetes Gravidarum genoemd, is een tijdelijke vorm van diabetes. Het kan zijn dat tijdens de zwangerschap het lichaam tijdelijk

Lees verder »