De nieuwe Schijf van Vijf

22 maart 2016 Nederland is in rep en roer, het nieuws staat er vol van. Er is verandering op komst, want het Voedingscentrum komt met een nieuwe Schijf van 5.  Wat betekent dit nou eigenlijk en verandert er veel? Dit blog geeft antwoord op deze vragen.

De evolutie van de Schijf van Vijf
In 1953 werd voor het eerst de Schijf van Vijf geïntroduceerd.  Deze is in de loop der jaren via onsuccesvolle uitstapjes zoals de maaltijdschijf en de voedingswijzer geëvolueerd tot de Schijf van Vijf zoals die vanaf 2004 bekend stond. Een schijf met vijf vlakken die elk een productgroep vertegenwoordigen, namelijk:
• groente en fruit;
• brood, graanproducten en aardappelen;
• zuivel, vlees, vis en ei;
• vetten en oliën;
• drinkvocht.
De verschillende voedingsstoffen vormen de basis voor de verdeling van de vlakken. Een gezonde en gevarieerde voeding bevat producten uit elk van deze vlakken.

Richtlijnen Goede Voeding 2015
In 2015 kwam de Gezondheidsraad met nieuwe Richtlijnen Goede Voeding. Hierin zijn er op basis van heel veel wetenschappelijke onderzoeken adviezen gegeven voor een gezond voedingspatroon. Op basis van deze adviezen heeft het Voedingscentrum de nieuwe schijf van vijf opgesteld.

De Schijf van Vijf 2.0
De vernieuwde Schijf van Vijf verschilt in opzet en adviezen in een aantal opzichten van de oude:
• Meer aandacht voor producten, minder voor voedingsstoffen;
• In de nieuwe schijf van vijf staan alleen producten die gezondheidswinst opleveren;
• Meer groenten: de nieuwe aanbeveling van groenten is verhoogd van 200 naar 250 gram per dag;
• Meer aandacht voor peulvruchten (en noten);
• Dagelijks wordt het drinken van 3 koppen groene of zwarte thee aangeraden en een ideaal menu bestaat uit een afwisseling van vlees, vis, peulvruchten, noten en ei;
• Meer aandacht voor onbewerkt voedsel;
• Keuze uit gezonde of ongezonde producten; Voorheen werd er uitgegaan van een voorkeur, middenweg of slechte keuze.

Ongezonde producten
Het Voedingscentrum geeft met de nieuwe Schijf van Vijf ook tips over het gebruik van producten die minder gezond zijn. Aangeraden wordt om maximaal 3 tot 5 keer per dag iets kleins te eten dat niet in de Schijf van Vijf voorkomt. Onder iets kleins valt bijvoorbeeld worst als broodbeleg, één koekje bij de koffie of een waterijsje bij warm weer. Daarnaast wordt aangeraden niet meer dan 3 keer per week iets groots te eten dat niet in de Schijf van Vijf voorkomt, zoals  een croissantje als ontbijt, een pizza als avondeten of een zakje chips in het weekend te eten.

Positieve verandering of voer voor discussie?
Met de nieuwe Schijf van Vijf zijn er zeker enkele goede veranderingen tot stand gekomen. De nadruk op meer peulvruchten, noten en groenten en de aandacht voor onbewerkte producten bijvoorbeeld. Er zal met de nieuwe Schijf van Vijf echter nog steeds een hoop voer voor discussie blijven. Met name op het gebied van het gebruik van brood, eieren en roomboter.
De belangrijkste boodschap blijft echter: varieer en zorg voor een goede balans tussen de keuze uit gezonde en ongezonde producten.

Wil je meer informatie over gezonde voeding en beweging? Of heb je behoefte aan individuele begeleiding? Neem gerust contact op met de diëtisten van Voedingsadviesbureau de Winter. Dieetbegeleiding is ook in 2016 opgenomen in het basispakket.

Voedingsadviesbureau De Winter, tel: 023-5573344  receptie@dewinter.nl

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Laatste nieuws & blogs

Nieuws

Het jojo-effect voorkomen

Geschreven door: Donna, onze diëtist in opleiding ‘Hoe kun je het jojo-effect voorkomen?’, dit is een vraag die laatst naar voren kwam tijdens een cursus.

Lees verder »