Buikpijn? Tijd voor actie!

Lig je ook wel eens met steken en krampen op de bank, soms zo erg dat je afspraken moet afzeggen? Buikpijn kan vreselijk lastig zijn en wordt vaak onderschat door mensen die er nauwelijks mee te maken hebben.

Herken je jezelf hierin, dan heb je misschien wel het Prikkelbare Darmsyndroom (PDS). PDS (ook wel spastische darm genoemd) is de meest voorkomende chronische darmstoornis. Naar schatting heeft 5-20% van de Nederlandse bevolking er last van. Bij vrouwen komt het ruim twee keer zo veel voor als bij mannen. PDS kan zo veel pijn geven dat het je dagelijks leven beïnvloedt.

De klachten die PDS geeft verschillen per persoon

De één heeft maanden buikpijn met daarna een klachtenvrij periode. En de ander heeft de ene dag last en de volgende dag weer niet. De meest voorkomende klachten zijn zeurende en/of stekende pijn in de buik. Ook kan een verstoorde stoelgang (obstipatie of diarree) op PDS duiden. Een bezoekje aan het toilet lost het probleem lang niet bij iedereen op. De pijn verergert vaak na het eten en treedt meestal ’s avonds op. Soms komen de klachten onverwachts opzetten. Daardoor moet je stoppen waar je mee bezig was en thuis op bed gaan liggen.

Mensen met PDS hebben vaak ook andere maag-darmklachten zoals zuurbranden, gasvorming, winderigheid, een opgeblazen gevoel of een opgezette buik. Ook spierpijn en pijn tijdens seksuele gemeenschap kunnen symptomen zijn.

Een gezonde eet- en leefstijl helpt

Over de oorzaak van PDS is nog weinig bekend en ook is er nog geen afdoende behandeling gevonden. Wel valt er soms veel te winnen met een beter voedingspatroon en een gezondere leefstijl. Als je last het van een spastische darm is het extra van belang om regelmatig te eten, voldoende te drinken en zuinig te zijn met cafeïnehoudende dranken zoals koffie, thee en frisdranken. Citrusfruit, onrijp fruit en sterke kruiden kunnen bij sommige mensen overgevoelige reacties geven. Het helpt vaak goed om pure en verse producten te eten zonder toegevoegd suiker en weinig vet. Ten slotte kan je de stoelgang en darmwerking ook bevorderen door meer aan lichaamsbeweging te doen.

Kom langs!

Komen de symptomen van PDS jou bekend voor? Heb je ook vaak last van plotselinge hevige buikpijn? De diëtist kan opsporen welke producten de klachten bij jou veroorzaken. De pijn hoeft niet chronisch te worden, maar het is dan wel tijd voor actie!

Laatste nieuws & blogs

Blog

De verspillingsvrije week!

Op het moment dat ik dit schrijf, is het 12 september en deze week is de “Verspillingsvrije Week” gestart. Een initiatief van de stichting Samen

Lees verder »