Alles over het immuunsysteem | Weerstand

Een korte gids met tips over het immuunsysteem en het verhogen van je weerstand

Waar gaan we het over hebben?

Hoe werkt het immuunsysteem?

Het immuunsysteem, oftewel je natuurlijke afweersysteem in het lichaam, werkt als verdedigingsmechanisme tegen ziekteverwekkers (pathogenen) zoals virussen, bacteriën, schimmels en parasieten. Met als doel het doden van ongewenste gasten en deze via het afweersysteem op te ruimen. Tevens slaat het de informatie op om het lichaam te leren hoe het een bacterie of virus de volgende keer effectief kan verslaan. Doordat ziekteverwekkers jouw lichaam proberen binnen te dringen, wordt jouw immuunsysteem constant aan het werk gezet.

Ziekteverwekkers zetten jouw immuunsysteem constant aan het werk
Man met buikklachten

Lage weerstand? Herken de symptomen!

Terugkerende infecties

Heb jij regelmatig last van blaasontstekingen, ontstoken tandvlees, maagklachten of diarree? Dit kunnen signalen zijn voor een lagere weerstand.

Aanhoudende vermoeidheid

Ervaar jij regelmatig symptomen van vermoeidheid zoals het niet uitgerust wakker worden en concentratieproblemen overdag?

Regelmatige verkoudheidsklachten

Heb je last van regelmatige verkoudheidssymptomen? Dus veel niezen, verstopte neus en hoestklachten? Ook dat kan duiden op een verminderde weerstand.

Wil je meer gericht advies om jouw lage weerstand te verbeteren? Onze specialisten staan je graag te woord.

4 Meest voorkomende oorzaken voor een lage weerstand

1. Onvoldoende water drinken

Drink je wel voldoende? Dit is namelijk essentieel voor het immuunsysteem. Wanneer je voldoende drinkt zorgt het vocht ervoor dat de afvalstoffen in je lichaam gemakkelijk afgevoerd worden.

2. Ongezonde voedingspatroon

Ongezond eten hebben een negatieve invloed op je darmflora, en indirect op je immuunsysteem. Je darmflora speelt namelijk een behoorlijk belangrijke rol in de werking van je immuniteit. Probeer daarom altijd gevarieerd en evenwichtig te eten.

3. Stress

Stress kan een belangrijke reden zijn dat je weerstand laag is. Bij langdurig stress komt er teveel stresshormoon vrij in het lichaam dat het natuurlijke herstelproces van het lichaam belemmert.

4. Antibiotica

Wat het lichaam meestal geen goed doet is het overmatig of onnodig gebruik maken van antibiotica. Dit kan namelijk schadelijk zijn voor je darmflora en de bacteriën, die je met antibiotica probeert te doden, worden na een tijdje resistent. 

Weerstand verhogen? Check deze belangrijke basisprincipes

Leefstijlfactoren

Wat is een gezonde levensstijl voor kinderen, volwassen en ouderen? Wat heeft iemand nodig die zwanger is of aan het diëten is?

Voeding

Gezonde voeding is essentieël voor een goede weerstand. Hoe kun je met een andere voedingspatroon een hogere weerstand krijgen?

Supplementen

Supplementen kunnen het laatste beetje extra geven om tot een verhoogde weerstand te komen.

Voor elke categorie hebben wij een specialist in huis die jou kan helpen om de natuurlijke weerstand van je lichaam sterk te houden, of te maken!

6 simpele maar effectieve tips voor het verhogen (in balans brengen) van je immuunsysteem

1. Beweeg voldoende en zorg voor een goede nachtrust

Uiteraard staan voldoende bewegen en rust centraal bij het verhogen van je weerstand. Onder bewegen verstaan we ook een paar keer per week intensief bewegen, bijvoorbeeld in een sportschool. Onder rust verstaan we dat je voldoende aantal uur moet slapen. Niet te laat naar bed en op tijd weer op!

2. Verzorg je darmflora

Je darmflora is zeer belangrijk voor de gezondheid van je immuunsysteem. Een goede verzorging van deze flora, door bijvoorbeeld gezond te eten, is dan ook goed voor een betere weerstand.

3. Probeer vaker koud te douchen

Brrrr…. en tóch is beter voor het lichaam om wat vaker koud te douchen. En niet alleen in de zomer. Door koud te douchen, maakt je lichaam meer witte bloedlichaampjes aan. Deze ondersteunen de verhoging van je weerstand aanzienlijk.

Gezonde voeding bij ARFID
Gezond eten ondersteunt je weerstand
Veel beweging versterkt jouw immuunsysteem
Baby ingewikkeld doet hele grote gaap
Voldoende rust maakt je minder vatbaar voor ziekteverwekkers

4. Eet gezond en gevarieerd

Deze tip ondersteunt uiteraard tip 2. Gezond en gevarieerd eten zorgt ervoor dat jouw lichaam de juiste lichaamsstoffen binnenkrijgt die je nodig hebt. Dat betekent voldoende groente en fruit, zuivel, noten en vis of vlees. Deze combinatie van voedingsmiddelen ondersteunen de verhoging van je weerstand.

5. Ontspan je lichaam en geest

Stress is één van je grootste vijanden die je lichaam kan hebben. Stress wordt gelinkt met allerlei klachten, zoals een grotere kans op hart- en nierfalen, overgewicht en psychische symptomen. Ontspanning kan hiertegen helpen, ook om de weerstand te verbeteren. Denk aan yoga, meditatie en voldoende lichamelijke rust.

6. Drink voldoende (en gezond)

Voldoende water drinken zorgt ervoor dat ons lichaam goed “doorspoelt”. Dit helpt jouw immuunsysteem nog sterker te worden. De algemene richtlijn is minimaal 1,5 liter tot 2 liter water per dag. En vergeet niet om te matigen met alcohol!

Veelgestelde vragen over het immuunsysteem

Weerstand betekent hetzelfde als immuunsysteem, afweersysteem en immuniteit. Het verwijst allemaal naar hetzelfde, namelijk het verdedigingsmechanisme van je lichaam.

Het immuunsysteem is je natuurlijke afweersysteem van het lichaam. Hij functioneert als verdedigingsmechanisme tegen ziekteverwekkers (pathogenen) zoals virussen, bacteriën, schimmels en parasieten die het lichaam willen binnendringen.

Ja, je immuunsysteem is heel belangrijk om gezond te zijn en te blijven! Het zit namelijk zo: het immuunsysteem, anders gezegd je weerstand, is het belangrijkste afweersysteem tegen infecties van virussen, bacterien, parasieten en schimmels (pathogenen). Het immuunsysteem bestaat uit gespecialiseerde organen, weefsels, cellen en eiwitten die nauw samenwerken om ongewenste micro-organismen onschadelijk te maken.

Het immuunsysteem, oftewel je natuurlijke afweersysteem in het lichaam, werkt als verdedigingsmechanisme tegen ziekteverwekkers (pathogenen) zoals virussen, bacteriën, schimmels en parasieten. Zijn taak is het doden van ongewenste gasten en daarbij ruimt je afweersysteem deze ongewenste gasten ook weer op. Tevens slaat het de informatie op om het lichaam te leren hoe het een bacterie of virus de volgende keer effectief kan verslaan.

Nog steeds last van een lage weerstand?

Laat ons je adviseren!

Dat is vervelend! Onze specialisten, waaronder Marit, kunnen jou echter helpen bij het verbeteren van jouw weerstand en het in balans houden van je immuunsysteem. Je kunt altijd vrijblijvend jouw verhaal bij ons doen zodat wij een oplossing kunnen bedenken!

Foto Marit Spijker